Een tennisarm is een veelvoorkomende blessure die pijn en ongemak kan veroorzaken aan de buitenkant van de elleboog. Deze aandoening komt niet alleen voor bij tennisspelers, maar kan iedereen treffen die repetitieve arm- en polsbewegingen maakt. In deze blogpost bespreken wij hoe een tennisarm aanvoelt, wat de oorzaken zijn, hoe je het kunt voorkomen en wat fysiotherapie hierbij kan betekenen.

Hoe voelt een tennisarm?

Een tennisarm begint van met een lichte pijn aan de buitenkant van de elleboog. Deze pijn kan geleidelijk toenemen en zich uitbreiden naar de onderarm en de pols. Typische symptomen van een tennisarm zijn:

  • Pijn of branderig gevoel aan de buitenkant van de elleboog
    Dit is meestal het eerste teken. De pijn kan mild zijn in het begin, maar verergert vaak bij activiteiten.
  • Zwakte of krachtverlies in de onderarm
    Het kan moeilijk zijn om voorwerpen vast te houden of op te tillen.
  • Stijfheid in de elleboog
    Vooral in de ochtend kan je een stijf gevoel in de elleboog ervaren.

Meer lezen over de symptomen van een tennisarm? Klik dan hier.

Wat zijn de Oorzaken van een Tennisarm?

Over het algemeen ontstaat een tennisarm door overbelasting van de onderarmspieren. Deze spieren zijn gehecht aan de buitenkant van de elleboog. De belangrijkste oorzaken zijn:

  • Herhalende (repetitieve) bewegingen
    Denk hierbij aan typen, schilderen of het langdurig gebruik maken van gereedschap.
  • Sportactiviteiten
    Het heet dan wel een tennisarm, maar elke sport die herhalende armbewegingen bevat is hier gevoelig voor. Denk dan aan squashen, badminton en/of gewichtheffen.
  • Leeftijd
    Pijnlijk maar waar, mensen tussen de 30 en 50 jaar hebben een hoger risico op het ontwikkelen van een tennisarm.

3 tips om een Tennisarm te voorkomen

Preventie van een tennisarm draait om het verminderen van stress en belasting op de onderarmspieren en pezen. Hier zijn drie tips om een tennisarm te voorkomen:

  1. Neem regelmatig pauzes
    Als je herhalende taken uitvoert, zorg dan voor voldoende rust van je armen en polsen.
  2. Versterk je onderarmspieren
    Oefeningen die kracht en flexibiliteit van je onderarmspieren verbeteren kunnen helpen bij het voorkomen van een Tennisarm. Onze fysiotherapeuten in Zwolle en Kampen kunnen je daarbij helpen.
  3. Gebruik de juiste techniek
    Een beetje voor de hand liggend, maar of je nu sport of werkt, zorg ervoor dat je de juiste techniek gebruikt. Ook voor gereedschap is vaak een aanbevolen techniek beschikbaar.

Wat kunnen wij doen bij het behandelen van een Tennisarm?

De fysiotherapeuten van Aalstzorg kunnen je verder helpen bij een tennisarm. Een aantal behandelingsmethode die ingezet kunnen worden zijn Dry Needling, Manuele Therapie en natuurlijk een juiste begeleiding met oefeningen, advies en educatie. Wij stellen altijd samen met jou een behandelplan op. De juiste fysiotherapeut in Zwolle of Kampen zijn, voor jouw klacht, daar gaan wij voor.